Team 2 roemloos ten onder

Donderdag 10 maart stond de zware thuiswedstrijd tegen het sterke CSV 1 op het programma. Helaas kon Cander niet meespelen, maar gelukkig was Karel de Neef bereid om in te vallen. Achteraf gezien viel er deze avond best wat te halen.

De tegenstander was niet op volle kracht, en links en rechts morsten we zelf hele en halve punten. Na het optrekken van de rookwolken stond er een 2-6 nederlaag op het bord. Hoe deze tot stand kwam, volgt hieronder.

Karel de Neef speelde op bord 6 met de zwarte stukken. Hij demonstreerde nogmaals zijn goede vorm van de afgelopen periode en behaalde een comfortabele remise, na langere tijd beter gestaan te hebben. Een prima invalbeurt waarvoor nogmaals mijn dank.

Op bord 3 speelde Jan de Korte met zwart. In het voorbijgaan vond ik hem best aardig staan, en toen hij remise aanbod, werd dat ook redelijk vlot aangenomen. Ook hier een prima halfje tegen een tegenstander met 150 ratingpunten meer.

Marcel Tillemans zat op bord 8 achter de witte stukken. Zwart speelde de Stonewall, welke aanvankelijk vlotjes werd afgebroken door Marcel. In gewonnen stelling zorgde een overbelasting van de witte Dame er echter voor dat hij een stuk moest inleveren, spartelde nog wat tegen, maar moest toch berusten in een nederlaag.

Ondergetekende speelde op 5 met zwart tegen een Morra gambiet. Na de witte dreigingen gepareerd te hebben kon ik mijn ontwikkeling voltooien en kreeg een prima stelling met een pluspion. Net toen ik dacht beslissend voordeel te kunnen gaan halen, kon de witspeler met een klein grapje afwikkelen naar eeuwig schaak.

Toen was het lang stil. De volgende vier partijen werden allemaal beslist in de tijdnoodfase. Op het eerste bord had Leo Verhoeven met zwart lang standgehouden tegen het ratingkanon aan de overkant. Naar mijn idee speelde de witspeler ongeveer 30 onbeduidende zetjes zonder progressie te maken, tot het moment waarop Leo in tijdnood pardoes een pion weggaf en hij moest opgeven.

Op het bord ernaast speelde Leo de Jager met wit. Ik zag een ingewikkeld middenspel met een mooi zwart steunpunt op d5. Na een lange afwikkeling verloor Leo een pion, en iets later in het ontstane Toreneindspel nog eentje. Leo verdedigde taai maar het bleek onhoudbaar.

Op bord 6 speelde Paul Wilhelm met wit. Hij kwam aardig uit de opening, maar in het middenspel verzandde het wat, en toen iets later de Dames geruild werden kwam er een klassiek Paard tegen Loper eindspel op het bord. Helaas met het Paard voor de tegenstander, en Paul moest lang in de verdediging. In tijdnood kwamen echter de kansen. Paul kon een Dame halen en de tegenstander had nog 2 verbonden vrijpionnen. Laatstgenoemde bood remise aan, hetgeen Paul vrijwel direct accepteerde. Jammer genoeg bleek de eindstelling eenvoudig te winnen, maar dat moet je natuurlijk ook nog maar even zien en uitvoeren in tijdnood.

Als laatste was Arno van Houten klaar. Op bord 4 verloor hij met wit van voormalig Nederlands Dameskampioene Jessica Derksen-Harmsen. Het was een ingewikkeld gevecht. Arno investeerde een pion en veel tijd om een vrijpion te krijgen op de Damevleugel, maar er werd nauwkeurig verdedigd. In wederzijdse tijdnood ging het mis en moest Arno het punt aan de tegenstander laten.

Al met al een ietwat geflatteerde einduitslag. Kansen op meer waren er zeker, hopelijk pakken we die de volgende keer wel. Op dinsdag 29 maart is alweer de volgende ronde, een uitwedstrijd tegen Shah Mata.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1A van de RSB-competitie.

Martin Rensen