Kleine nederlaag voor het eerste

Vrijdag 25 maart speelde het eerste uit tegen het eerste team van Spijkenisse in de Hoofdklasse van de RSB-competitie. Dat was in de vierde ronde van die competitie. Voor ons ging het om de derde wedstrijd.

Qua rating waren de teams aan elkaar gewaagd en dat bleek ook gedurende de avond. Hieronder de impressies van de verschillende teamleden!

Pieter Sturm (bord 2) zette als eerste een resultaat neer, een snelle winstpartij. De partij is hier na te spelen.

Martin Rensen speelde op bord 4 met zwart tegen Job Verheul. Hij schreef: In de openingsfase werden alle lichte stukken geruild en ik verwachtte eigenlijk een snel remiseaanbod. Dat bleef echter uit en nadat ik mijn tegenstander kon opzadelen met een achtergebleven c-pion stond ik eigenlijk wel prima. Ik maakte echter de keuze om de witte a-pion op te halen in plaats van de c-pion. Die keuze bleek verkeerd. Ik kon niet op tijd voldoende actief worden om de aanval op mijn koning te stoppen en mijn tegenstander maakte het foutloos af.

Cander Flanders (bord 5) kreeg een iets betere stelling, maar uiteindelijk werden problemen op de achterste lijn hem fataal.

Leo Verhoeven (bord 6) mailde: Ik speelde met zwart tegen Steyn de Lange. Remise, met voor beide partijen treurnis over een gemiste kans. Of, anders benaderd, ingetogen tevredenheid over wat geluk. Het was een Engelse partij. Met initiatief voor wit op de damevleugel. En een stevige stelling voor zwart in het centrum. De partij ging gelijk op tot de 20e zet. Toen deed wit het minder nauwkeurig en kwam zwart beter te staan. Nadat ik een grote kans had gemist, kwam wit terug in de partij. Toen was het mijn beurt om het minder nauwkeurig te doen. Wit kwam zeer overwegend te staan. Maar miste daarna een voortzetting om zijn stelling praktisch beslissend te versterken. Daarna kwam de stelling weer in evenwicht.

Op bord 7 speelde Marcel Tillemans. Toen ik voor de laatste keer ging kijken was de stelling nog redelijk in evenwicht, maar uit een zeer betrouwbare bron kreeg ik door dat hij een ‘wereldpartij’ speelde. Een prima overwinning in ieder geval!

Wim Posthumus (bord 8) schreef: Toen ik in een Italiaans vierpaardenspel met zwart de symmetrie doorbrak, kreeg ik een pionnenstorm op de koningsvleugel te verduren. Met g6 moest ik het vijandige paard van f5 afhouden, met pion f7-f5 de pionnenstorm keren. Wit had met fxe6 e.p. mijn koningsvleugel open kunnen leggen of met de opmars e4-e5-e6 mijn verdediging kunnen overbelasten. Hij verkoos aarzelend voor een switch naar de damevleugel. Daarna kreeg ik mijn verdediging op orde. Na dameruil ontstond er een onduidelijk eindspel, met waarschijnlijk voor mij betere kansen. Met beiden nog 2 minuten op de klok werd mijn remiseaanbod aangenomen.

Henk Ochtman (bord 1) vertelde: Op zaterdag 26 maart stond het snelschaken voor clubteams in Delft op het programma. Toen ik in de ochtend mijn koffie op het terras aan het drinken was kwam Erik Both aanwandelen met een big smile 😊 Terecht want hij had de avond daarvoor gewonnen van mij in een chaotische partij. Ik speelde een pionoffer op de koningsvleugel (h4–h5). De pion werd snel terug gewonnen via een elegante paardsprong. Na lange rokade door Erik probeerde ik op de damevleugel door te breken. In dubieuze stelling won ik nog een dame tegen twee torens en een stuk. Dat was niet voldoende maar het was wel een bijzonder leuk potje.

Zelf speelde ik met wit op bord 3. In een gesloten stelling moest ik me weliswaar zorgvuldig verdedigen, maar lag remise voor de hand. In één zet gaf ik het echter helemaal weg en moest ik berusten in een nederlaag.

En zo resulteerde een 5-3 nederlaag op het scorebord. In april staan er nog twee thuiswedstrijden tegen Fianchetto 1 en Charlois Europoort 1 op het programma. Dan kunnen we ons definitief veilig spelen!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de RSB Hoofdklasse of lees hier het bijzondere verslag van de arbiter van dienst 'Een saaie avond voor de arbiter'.

Frank van Zutphen