Succes kent vele vaders

Afgelopen zaterdag vond het jeugdkampioenschap voor de D-jeugd van de Rotterdamse Schaakbond (RSB) plaats in Gouda. Daar bonden 35 kinderen tot en met 12 jaar de strijd aan. Bij de jongens ging het ook om vijf plaatsen voor het Nederlands Kampioenschap.

Beide Erasmianen, Oscar en Arda, eindigden bij de eerste vijf!

Oscar, tweede van links, eindigde met 6 uit 7 op de tweede plaats. Arda, tweede van rechts, eindigde met 5½ uit 7 op de gedeelde derde plaats! Beiden mogen zich op gaan maken voor de landelijke strijd.

Oscar verspeelde zijn kansen op het kampioenschap in de voorlaatste ronde door te verliezen van de latere winnaar Parsa. Arda leed zijn enige nederlaag in de derde ronde door de broederstrijd tegen Oscar te verliezen.

Dit succes komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Allereerst te danken aan de ouders. Iedere week de kinderen naar de lessen en schaakclubs brengen. Vaders die naar hot en her rijden voor allerlei wedstrijden. Leermeesters die de kinderen de fijne kneepjes van ons edele spel proberen bij te brengen.

In de laatste partij wist Oscar zijn materiële overwicht snel in mat om te zetten. Leuk om te zien hoe hij zo één van de lessen in praktijk wist te brengen. Overigens voor iedere schaker een aanbeveling om bij materieel voordeel zo snel mogelijk op mat aan te sturen.

In de laatste ronde speelde Parsa snel remise en was daardoor niet meer door de concurrentie in te halen. Arda kreeg een stelling op het bord met een bekend thema: Pluspion tegen ontwikkelingsvoorsprong. Toevalligerwijs het thema dat we de maandag ervoor op de club hadden behandeld. Tactisch sterk bood Arda bij krapper wordende bedenktijd remise aan. Hiermee eindigden zowel hij als zijn tegenstander bij de eerste vijf.

Een mooi einde aan een spannend toernooi. Voor een verslag en de uitslagen zie de RSB-site.

Volgende week kunnen onze jeugdspelers echt aan de bak. Dan vinden in het weekeinde de open RSB-kampioenschappen in de categorieën A, B en C plaats. Wij wensen hun veel succes.

Wim Posthumus