Eerste viertal wint ook de tweede wedstrijd

Op donderdag 10 maart trok ons eerste viertal ten strijde tegen WSV Inter Nos V1 uit Waddinxveen. Beide teams hadden hun eerste wedstrijd gewonnen. De voorlopige koppositie stond op het spel. Kijkende naar de gemiddelde ratings (WSV 1602 en Erasmus 1756) waren wij favoriet.

Het ging niet zo gemakkelijk als de eindscore doet vermoeden.

Anton van Berkel had op bord 4 wel een gemakkelijke avond. Zijn tegenstander, Albert Prins, raakte vrij snel een vol stuk kwijt en gaf op (1-0 voor).

Jeroen Landsheer speelde op bord 3 tegen Kees Jan Kraan. Jeroen moest aanvankelijk hard werken voor zijn punt. Hij kreeg na een complexe, onoverzichtelijke opening in het middenspel twee ver opgerukte vrijpionnen die beslissend waren. Na stukwinst en een op handen zijnde promotie was het pleit beslecht (2-0 voor).

Uw verslaggever had het op bord 2 zeer lastig met zijn tegenstander Derek Zuurmond. Derek gebruikte zijn uitstekende kennis van een variant in de Caro-Kann. Ik kreeg een storm van aanvallen tegen en kon met kunst- en vliegwerk nog net alle dreigende matcombinaties afweren. Nadat ik mijn opgesloten loper bevrijd had, had ik tegenspel. Maar toen ik een afgeruilde toren met het verkeerde stuk terugnam, kreeg ik een dodelijke aanval over mij heen. Doordat ik wat tegendreigingen kon creëren, zag ik nog kans om naar een remise-eindspel af te wikkelen (2½–½ voor).

Frank van Zutphen speelde aan bord 1 tegen Arjen Zuurmond. Het werd een hyperscherpe partij, een klassiek Catalaanse opening, waarin Frank zonder zijn sterke loper moest spelen. Aan het rode hoofd van Frank was goed te zien dat hij tot het uiterste moest gaan. Maar uiteindelijk sleepte hij het zwaarbevochten punt binnen.

Wij reisden na een lange avond terug met een mooie 3½–½ overwinning en de voorlopige koppositie in de poule.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1B van de viertallencompetitie.

Ruurd Ouwehand