Nipte nederlaag tegen het sterke Fianchetto

De RSB-wedstrijden volgen elkaar snel op voor het eerste team van Erasmus in de RSB-hoofdklasse. Nog net bekomen van de laatste wedstrijd tegen Spijkenisse speelden we op donderdag 7 april tegen het eerste team van Fianchetto met maar liefst drie FM’s in de gelederen.

De wedstrijd begon met tegenspoed. Helaas moest onze beoogde eerstebordspeler op het laatste moment afhaken. Ziek. Tja, waar tover je dan zo snel nog iemand vandaan? Niets menselijks is uw teamleider vreemd en toveren viel dan ook buiten de gereedschapskist. Helaas een NO dus aan bord 1.

Het eerste resultaat werd bereikt door Leo de Jager (bord 5). In het middenspel kwam er een remiseachtige stelling op het bord en beide heren besloten al snel tot remise.

Daarna was het de beurt aan Arno van Houten (bord 8). Eerder in de partij was er een onterechte remiseclaim (2,5x dezelfde stelling in plaats van 3x dezelfde stelling) geweest. Toen Arno zetherhaling uit de weg ging kwam hij echter in een slechtere stelling terecht. Een zetherhaling later op de partij werd dan ook niet uit de weg gegaan. Remise

Zelf speelde ik op bord 3 tegen FM John van Baarle. Ik kwam wat minder uit de opening, maar na wat minder nauwkeurige zetten van mijn tegenstander kon ik het initiatief nemen en kreeg een miniem plusje. Niet voldoende om echt op de winst te spelen en ook hier werd tot remise besloten.

Jan de Korte speelde op bord 7 tegen oud-Erasmiaan Kees van Toor. Jan offerde een pionnetje voor de koningsaanval, maar Kees plamuurde zijn koningsstelling goed dicht en zocht de aanval aan de andere kant. Die sloeg door en zo stonden we met 3-1 achter.

Pieter Sturm nam het op bord 4 op tegen Hans Uitenbroek. Hij kreeg wel een prettige stelling, maar het evenwicht werd eigenlijk niet echt doorbroken. Ook hier was remise het resultaat.

Henk Ochtman speelde op bord 2 tegen de sterke FM Michiel van Wissen. Zijn tegenstander kreeg weliswaar voordeel op de damevleugel maar Henk verdedigde zich nauwkeurig en wist het voordeel te neutraliseren. Een knappe remise tegen een hele sterke speler!

Marvin Dekker zat achter bord 5 en speelde een hele mooie partij. Hij offerde een kwaliteit, maar kreeg in ruil daarvoor wel een stelling waarin zijn stukken het bord domineerden. In the dying seconds van de match kon zijn tegenstander promotie van één van de twee pionnen niet meer voorkomen en zo werd onze enige overwinning behaald.

Helaas dus een nipte 4½-3½ nederlaag voor het eerste. Komende donderdag spelen we alweer de laatste ronde thuis tegen het eerste team van Charlois Europoort.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de RSB Hoofdklasse.

Frank van Zutphen