Geen Sinterklaas, maar wel een heerlijk avondje…

Op vrijdag 1 april stond de RSB-bekerwedstrijd op het programma tegen titelhouder Charlois/Europoort. Op papier natuurlijk onbegonnen werk met gemiddeld 200 ratingpunten meer aan de overkant van onze borden. Maar dat rating niet altijd zaligmakend is, bleek deze avond wel weer.

Marvin Dekker zette de toon op bord 1. Hij lootte wit tegen Fidemeester Michel de Wit (2208) en opende geheel in stijl met 1.Ph3. Michel speelde erg snel en Marvin wist al vrij snel een overweldigende aanval te ontwikkelen hetgeen een vol stuk opleverde. Michel probeerde er nog wel een partij van te maken, maar Marvin trok de partij overtuigend naar zich toe en mocht het eerste punt noteren.

Ondergetekende speelde op bord 2 met zwart tegen Henk van der Velden (2041). Er kwam een dubbelfianchetto op het bord en beide spelers konden rustig ontwikkelen. Ik wist in het middenspel een gat op d4 te maken waarin ik een paard kon planten. Dat paard werd afgeruild en ik kreeg een mooie gedekte vrijpion op d4 daarvoor terug. Toen Henk dreigde de stelling te sluiten besloot ik een stuk te offeren in ruil voor 3 pionnen voor de vijandelijke koning. Het werd erg ingewikkeld en ik besloot om in lichte tijdnood in te gaan op zetherhaling.

Op bord 4 speelde Jeroen Landsheer met zwart tegen Victor van de Wetering (1881). Hier kwam een Najdorf op het bord, en Jeroen kon al snel het thematische d6-d5 spelen. Er ontwikkelde zich een vreselijk ingewikkeld gevecht waarbij Jeroen lange tijd de betere kansen leek te hebben. Toen zijn tegenstander plotseling een volle toren weggaf was de overwinning voor Jeroen en ons team een feit. Complimenten voor Jeroen die echt een uitstekende partij gespeeld heeft.

Dan was er nog een partij aan de gang. Op bord 3 speelde Marcel Tillemans met wit tegen Jesus Canedo (1955). Er kwam een rustige Konings-Indiër op het bord met een zwart c7-c5. Het ging lang gelijk op, maar na veel duw- en trekwerk kon Marcel beslissend binnenvallen op d6 en stortte de zwarte stelling in elkaar. Marcel bevestigde opnieuw zijn goede vorm met een mooie overwinning. En zo stond er aan het einde van de avond een dikverdiende 3½-½ overwinning op het wedstrijdformulier. Nogmaals mijn complimenten aan Marvin, Marcel en Jeroen voor deze geweldige prestatie.

Op naar de volgende ronde! Kijk hier voor alle uitslagen en de voortgang in de RSB-bekercompetitie.

Martin Rensen