Erasmus 2 degradeert uit eerste klasse RSB

Het was een spannend seizoen. Voor het ingaan van de laatste speelronde waren er nog diverse scenario’s denkbaar. CSV 1 was al kampioen, maar daaronder stonden vier van de zes teams op vier matchpunten, en als laatste Shah Mata 1 op twee matchpunten.

Erasmus 2 had echter wel het minste aantal bordpunten van alle teams. Een matchpunt in de laatste ronde zou ons dus definitief behoeden van degradatie. Er stond derhalve best nog wat op het spel toen afgelopen donderdag Overschie 1 op bezoek kwam.

Jan de Korte opende de score met een snelle remise. Met de zwarte stukken op bord 5 spelend oogde de witte stelling ietwat prettiger, dus op zich prima.

Onze man-in-vorm Marcel Tillemans trof op bord 4 een 2100+ speler. Marcel probeerde met wit ten aanval te trekken, maar alles werd soepel tegengehouden en in een tegenaanval omgezet. Het was niet te houden, en de stukken konden ook hier vrij vlot weer in het doosje.

Paul Wilhelm speelde op het laatste bord met wit. Zijn stelling oogde goed, maar jammer genoeg niet goed genoeg om beslissend voordeel te kunnen halen. Ook hier werd het remise.

Schrijver dezes had de twijfelachtige eer om op bord 1 Erik Brandenburg af te stoppen met de zwarte stukken. Ik kwam vanuit de opening iets minder te staan, maar wist de schade beperkt te houden en een eindspel met beiden KTL en wat pionnen te bereiken. Ik besloot een pion te geven in een poging om mijn stukken te activeren, maar de witspeler zette dat bekwaam naar winst om.

Naast mij speelde Leo Verhoeven met wit. Ook hij kwam niet lekker uit de opening. De zwartspeler zette een koningsaanval op poten, waarna Leo in de verdediging moest en zijn koningsstelling lelijk moest verzwakken. Leo wist het te keepen en uiteindelijk werd het hier remise door zetherhaling.

Danny Hetharia speelde op het derde bord met zwart. In een gesloten Siciliaan trok hij voortvarend ten aanval, maar de ervaren witspeler keepte het bekwaam, won een stuk en trok de partij gedecideerd naar zich toe.

Arno van Houten speelde met wit op bord 6. Na een rustige opening leek er niet veel aan de hand, maar in de tijdnood-schermutselingen raakte hij ergens een stuk kwijt. Toen er een zwarte pion de overkant dreigde te bereiken, moest hij opgeven.

Op bord 7 had Cander Flanders zonder twijfel de partij van de avond op het bord. De witspeler bleef maar aanvallen, en Cander bleef maar koeltjes verdedigen. In gierende tijdnood werd er remise overeengekomen.

Zo stond er aan het einde van de avond een 6-2 overwinning voor Overschie 1 op het wedstrijdformulier. Toen de volgende avond Shah Mata 1 met maar liefst 7-1 van Barendrecht/IJsselmonde 1 won, was degradatie helaas een feit.

Vanaf deze plek wil ik graag nog even al mijn teamgenoten en invallers bedanken voor hun aanwezigheid en inzet het afgelopen seizoen. Daar heeft het in elk geval niet aan gelegen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 1A van de RSB-competitie.

Martin Rensen