En de beker ging naar Krimpen aan den IJssel

Op vrijdag 17 juni speelden we de laatste wedstrijd van een historisch lang seizoen.

De finale om de RSB-beker 2021-2022 tegen Krimpen aan den IJssel.

Op neutraal terrein, de speelzaal van RSR Ivoren Toren met Arrian Rutten als arbiter. Dank daarvoor!

Deze keer zat er geen stunt in. En eindigde een prachtig bekerseizoen met een ruim verloren finale.

Marvin Dekker doet verslag.

Vooraf hadden we goede hoop het klusje te gaan klaren. Mijn partij begon vertrouwd. Maar mijn tegenstander haalde vrij snel het vuur uit de stelling door me een voorgekookte variant van de Benoni vlot voor te schotelen. Ik offerde een pion en kreeg hiervoor het loperpaar, maar daarna werd dameruil geforceerd. Hoewel ik steeds dacht de pion ooit terug te gaan winnen lukte dat niet. Uiteindelijk ging ik een eindspel in met een pion minder en de hoop dat het nog genoeg was voor remise.

Verder zag het er ook niet best uit. Pieter Sturm had zojuist verloren. Olivier Vrolijk had een scherpe stelling maar stond materiaal achter. Henk Ochtman leek ook slechter te staan.

Vanuit het niets was er opeens een opleving. Ik stond op het punt een tweede pion en de partij te gaan verliezen. Nadat ik te makkelijk torenruil toeliet, had mijn tegenstander progressie geboekt in het eindspel.

Nu moest ik met trucjes de pion proberen te behouden. Uiteindelijk ging de pion wel vallen, maar ik had nog een trucje voordat ik zou opgeven. En dat was een gemene.

Ik dreigde namelijk zijn paard te slaan met mijn toren gevolgd door een vork op de koning en toren en daarnaast had ik zijn paard gepend. Mijn tegenstander blunderde nu zijn paard door alleen de vork uit de stelling te halen. Nu kon ik het gepende stuk winnen.

Er was opeens hoop op een goede afloop!

Olivier stond wel slecht maar de stelling was zo scherp dat er nog van alles kon gebeuren. En bij Henk zag ik wel kansen; het leek alsof hij door beide torens op de h-lijn te plaatsen een mataanval kon beginnen.

Helaas maakte ik geen gebruik van de winstkans doordat ik zo snel mogelijk torenruil aanbood. Daarna kon ik mijn laatste pionnen niet meer houden. Met remise tot gevolg. Olivier en Henk redden het niet.

Tot zo ver het verslag van Marvin.

Kijk hier voor het verslag van Arrian Rutten op de RSB-site met onder meer de partijen en de bijgevoegde foto’s. En kijk hier voor alle uitslagen in de wedstrijden om de RSB-beker 2021-2022.

Leo Verhoeven