De ontdekking van de tweezet

Gelukkig hebben we de coronaperikelen achter ons gelaten. We hopen allemaal vurig dat de grootschalige besmettingen tot het verleden gaan behoren. Officieel heten de wedstrijden NK Senioren en Veteranen. Wie zoals wij een rating heeft van onder de 1900 kan meedoen aan het Open Seniorentoernooi.

Na 3 jaar was er het weerzien met vele oude bekenden. De belangstelling was wel minder dan in de voorafgaande jaren. Veel lege plekken, niet alleen veroorzaakt door de ’coronaproof’ opstelling van de borden. Het Open toernooi was ingedeeld op rating. Pim Kleinjan en ik zaten zodoende in groep 2.

In deze gezellige groep waren 12 spelers geplaatst, die 5 ronden Zwitsers speelden. Tijdens de hittegolf die ons in Dieren op woensdag overviel, was het in de speelzaal van Theotorne gelukkig koeler dan buiten.

Na de partijen analyseerden we onze partijen, waarvan het gehalte soms wel wat te wensen overliet. Zachtjes uitgedrukt. In het programmaboekje was een tweezet gepubliceerd. De deelnemers en andere belangstellenden werden uitgenodigd die op te lossen. Iedere dag werd er een andere tweezet op het prikbord gehangen. Na 3 dagen kregen we de smaak te pakken. Ik ben benieuwd of een van onze 4 oplossingen correct is en mee gaat dingen naar de prijzen.

Hieronder de tweezet van G. Jordan uit 1922.

Wit aan zet geeft mat in 2. Neem gerust een echt bord erbij en probeer de oplossing te vinden. Wij zijn nog in afwachting van het juryrapport. En de prijs
natuurlijk.

Wij schaken al meer dan 50 jaar. We verdiepten ons nog nooit in tweezetten. We deden nieuwe ontdekkingen en raakten erdoor geboeid. Eens te meer een bewijs van de onuitputtelijke rijkdom van ons mooie schaakspel. De bovenstaande tweezet is 100 jaar oud. Wie een moderne en actuele tweezet besproken wil zien, kan kijken op schaaksite.nl. Daar wordt iedere week de rubriek van Henk Prins uit het Reformatorisch Dagblad gekopieerd.

De organisatie van de Seniorentoernooien in Dieren heeft hun website onlangs vernieuwd. Wie alles over dit toernooi wil weten verwijs ik naar de website.

Voor wie het leuk vindt een vakantie te combineren met schaken, is dit toernooi van harte aan te bevelen. Je bent al senior als je ouder dan 50 bent.

Wim Posthumus