Leerling overtreft meester

Vorige week vonden in Enschede de Open Nederlandse jeugdkampioenschappen plaats in alle categorieën. Oscar deed mee in de categorie tot en met 10 jaar: ONJK E. Hij behaalde een schitterende tweede plaats.

Vader Ben was met het hele gezin naar een vakantiehuis in de buurt van het verre Enschede afgereisd om Oscar mee te laten doen aan de ONJK. Het werd een spannende strijd.

De winnaar Akshaj Katpatal behaalde 12½ uit 13 en eindigde met 3 punten voorsprong op de rest van het veld. Oscar leed in de derde ronde een nederlaag tegen Akshaj. Maar volgens zijn vader en mentor Ben had er meer ingezeten als Oscar in goede stelling niet te snel had gespeeld.

Met nog vier ronden te spelen kwamen nog 4 spelers in aanmerking voor de 2e prijs. Oscar won zijn laatste drie partijen en behaalde de gedeelde 2e en 3e prijs met de schitterende score van 9½ uit 13.

Voor de ONJK E waren acht elektronische borden beschikbaar gesteld. Oscar speelde bijna het gehele toernooi aan een van de eerste acht borden. Daardoor kon je zijn partijen live volgen. In de volgende partij uit de laatste ronde veegde hij de vloer aan met zijn tegenstander.

Wie een indruk wil krijgen van het niveau van de partijen uit deze kampioenschappen kan kijken op de site van het ONJK 2022.

Oscar heeft ook meegedaan in het voorbije seizoen aan de online Lichess competities van Erasmus. En aan de najaarscompetitie met versneld tempo. Menig clublid heeft met zijn speelkracht kennis kunnen maken.

Helaas neemt Oscar afscheid van onze vereniging. Hij gaat voor zijn verdere ontwikkeling spelen bij RSR/Ivoren Toren. Vader Ben zullen we volgend seizoen wel weer meer zien.

Succes heeft vele vaders. Maar ik prijs me gelukkig in mijn schaaklessen een klein steentje aan dit succes te hebben bijgedragen.
Zie hier voor alle uitslagen en standen van dit ONJK E.

Wim Posthumus