Terugblik op een leuke avond

Donderdag 15 september was schaakvereniging Erasmus voor het tweede jaar op rij gastheer van de Schaak-Off. De Schaak-Off is een landelijk schaaktoernooi voor alle schaakliefhebbers die start met lokale voorrondes. Winnaars van de voorrondes kwalificeren zich voor de regionale wedstrijden, waarbij tegen andere schakers uit de provincie wordt gestreden om een ticket in de landelijke eindfinale!

Op donderdag 15 september kwamen 24 schakers naar het Huis van de Wijk Arcadia, zodat er precies zes poules gevormd konden worden.

Na het verwelkomen van alle deelnemers met een hapje en drankje van de vereniging, wat gepuzzel op de poule-indelingen en de ongelijke strijd met de printer – wij wonnen 😉 – kon ik kort na achten de indeling voor de eerste ronde aankondigen. Daarbij uiteraard ook aandacht voor de belangrijkste spelregels.

De koning mag niet geslagen worden, dat is een onreglementaire zet. Over the board bestaat iets als een premove niet 😉 en is aanraken gewoon zetten! En vergeet niet de klok in te drukken, want de computer doet het – net als bij online schaken – niet voor jou. Dit overkomt trouwens de besten… Zaterdag zat ik in de eerste ronde van de KNSB-competitie tegenover een FM (Fide-meester) die vanwege het vele online schaken in het begin ook vergat om zijn klok in te drukken…

Ook dit jaar viel de strijd op de borden weer op! Er werd erg goed geschaakt door de aanwezige deelnemers en stellingen werden tot op het bot afgekloven. Erasmiaan Remco Claessens verdedigde de Erasmus-eer in de eerste poule met verve en begon met twee zwaar bevochten remises. Leuk om te zien! Hij moest in de derde ronde wel zijn meerdere erkennen in de latere kampioen Hans Uittenbogaard. Knap was ook de overwinning van aspirant-Erasmiaan Jonas Verdonschot in de derde groep!

Na de partijen werd uiteraard nog uitgebreid nagepraat over de partijen en waar het beter had gekund. Het werd zo een gezellige boel en de feestvreugde werd nog verder vergroot met kaas & worst en een bittergarnituur tijdens de pauzes tussen de ronden. Maar bij de start van iedere nieuwe ronde was iedereen weer in diepe concentratie!

Na de derde ronde werd het tijd om de eindstanden op te maken, want de winnaars hadden zich natuurlijk geplaatst voor de volgende ronde voor de provincie Zuid-Holland. Aan het einde van de avond hadden de volgende spelers zich geplaatst voor de volgende ronde:

• Groep 1: Hans Uittenbogaard
  • Groep 2: Emanuel Lont
  • Groep 3: Jonas Verdonschot
  • Groep 4: Niek Bao
  • Groep 5: Alexander Visser
  • Groep 6: Sundara Cholan Kalyan

Wij wensen alle winnaars veel succes bij de regionale kampioenschappen op zaterdag 19 november!

Alle uitslagen en standen zijn ook te vinden op de uitslagenpagina van de Schaak-Off. Of kijk hier voor een sfeerimpressie met foto’s van de Schaak-Off.

De smaak te pakken?

En dan nog een boodschap voor in het bijzonder de deelnemers aan de Schaak-Off. Is het jou net zo goed bevallen als het ons is bevallen? Dan ben je uiteraard van harte welkom om nog een keer langs te komen bij schaakvereniging Erasmus. Het is mogelijk om vrijblijvend een paar keer mee te spelen om te zien of het bevalt op onze schaakvereniging.

Iedereen kan gewoon instromen in de interne competitie op maandag. Stuur – als je nog een keer langs wilt komen – vooraf even een mailtje naar onze secretaris Leo Verhoeven (secretaris@sv-erasmus.nl) of naar onze competitieleider Arno van Houten (competitieleider@sv-erasmus.nl). Dan kunnen we ervoor zorgen dat je meteen ook mee kan spelen!

In de flyer van schaakvereniging Erasmus is alle relevante informatie nog een keer rustig na te lezen.

Frank van Zutphen