Derde start met gelijkspel

Op 29 september traden we, onze mannen van het derde team van Erasmus, voor de eerste wedstrijd aan tegen het tweede team van Shah Mata. Een thuiswedstrijd. Het begin van een nieuw seizoen.

De verwachtingen zijn vanzelfsprekend torenhoog voor dit team. Na een succesvol kampioensjaar een begrijpelijke reflex, al is het team op enkele plaatsen gewijzigd.

Enkele spelers hebben we – zeg maar – uitgeleend aan het vorig jaar ongelukkig opererende tweede team. Topspeler Wim Posthumus en de succesvolle Jeroen Landsheer mogen nu – in plaats van het hele derde team – een klasse hoger gaan spelen. Jan Hoek van Dijke mocht dat ook, maar gaf graag de voorkeur aan de sfeer en vechtlust die het derde team vorig jaar uitstraalde. Zelf maakte ik graag plaats voor een nieuw talent in het tweede team en wierp me wederom op als teamcaptain.

Nu een terugblik op de eerste wedstrijd. Jammer, jammer. Een 5-3 was normaal gesproken de uitslag van onze eerste wedstrijd thuis tegen Shah Mata 2 geweest. Maar het is wat het was. En het liep enigszins teleurstellend net wat anders.

Aan bord 1 had Jaap van Meerkerk (schrijver en teamcaptain) minstens een halfje moeten scoren. Hij won een kwaliteit na de opening, maar de weg naar de winst vond hij niet. Wit had voldoende compensatie voor de kwaliteit: een pion en twee sterke lopers en ook nog eens een sterker wordend pionnencentrum.

Toch had hij aanvankelijk winstkansen. Maar dan had wit zijn vrijpion op de a-lijn direct verder dan de derde rij moeten laten oprukken. Met die actie had wit naar de noodrem moeten grijpen en had zwart materiaal gewonnen. Maar onze eerstebordspeler koos ervoor eerst zijn koning te beveiligen. En dat pakte toch verkeerd uit. Zijn opponent kreeg precies de tijd voor tegenkansen, openende de g-lijn en bestookte de zwarte koning met lopers en pionnen. Daarna was het snel uit.

Aan bord 2 boekte Ruurd Ouwehand een keurige remise. Hij schreef: Mijn goede resultaten van het afgelopen seizoen, werden beloond met een plek op het tweede bord. Ik mocht met wit aantreden tegen Rob Loomans, een sterke speler (rating 1843) die in vroegere jaren op hoog niveau gespeeld heeft. Er kwam een Benoni op het bord, waarbij ik besloot om mijn witte loper te ruilen voor zijn paard op a6 om daarmee voor zwart een dubbelpion te creëren, maar vooral om een eventuele pionnenopmars over de damevleugel te voorkomen.

Nadat zwart zijn paard op e5 gepositioneerd had, startte hij met Dg5 een gevaarlijke koningsaanval. Ik dacht een en ander met Te3 te pareren, maar die verdediging kostte mij na 16. .. f5! uiteindelijk een kwaliteit. Als compensatie had ik twee paarden, die sterker werden doordat na loper- en dameruil de zwarte velden door mij beheerst werden. Terwijl zwart zich oplijnde voor een doorbraak op de koningsvleugel middels h5 en g4, wist ik de voorwaarden te scheppen voor het bouwen van een vesting zodat zwart niet kon profiteren van zijn kwaliteit voorsprong. Na 37 zetten besloten we tot remise, waardoor we van ons eerste matchpunt verzekerd waren.

Bord 3 Jan Hoek van Dijke deed wat ik van hem verwachtte. Hij steekt in een prima vorm en boekte een keurige winst.

Lucian Mihailescu aan bord 4 had zijn dag niet. Hij moest het punt aan zijn tegenstander laten. Volgende keer beter, Lucian!

Hans Brobbel aan bord 5 moest zich tevreden stellen met een puntendeling en Remco Claessens aan bord 6 kon zijn eerste punt voor het Erasmusteam noteren! Geweldig.

Aan bord 7 boekte Emil Verhoef de volle winst. Hij schreef: Vanavond speelden wij tegen Shah Mata, een club waar ik in mijn studententijd zelfs nog een jaar of twee lid van ben geweest, maar dat is inmiddels zo’n 50 jaar terug. Mijn tegenstander zal in die tijd ook wel jeugdlid geweest zijn want het was een oudere heer. Hij verraste mij met zijn opening d4 gevolgd door e3. Ik heb dat in de theorieboeken nergens terug gezien en het leverde hem in verloop van de partij wel wat ruimtegebrek op.

Nadat de zwarte cavalerie gezamenlijk de vijandelijke veste was binnengedrongen, moest een witte loper het loodje leggen. Er trad wat verwarring op aan witte zijde waardoor ook nog een kwaliteit gewonnen werd. Met een toren meer moest het kunnen lukken en dat deed het ook. Nadat met een kleine combinatie ook de witte dame gesneuveld was, gaf mijn tegenstander het maar op en daar kon ik ook wel vrede mee hebben.

Karel de Neef had aan bord 8 had de winst al binnen, zo leek het maar greep om onbekende oorzaak toch het verkeerde stuk (of pion) en kon gedesillusioneerd het punt aan zijn tegenstander laten. Een onverwacht geschenk voor het Shah Mata team. Karel was even ontroostbaar. Maar it’s all in the game. Soms zit het tegen.

Al met al de 4-4 is ons eerste wedstrijdpunt. Hoewel traag uit de startblokken maakt het team zich vol vertrouwen op voor de volgende wedstrijd tegen Onésimus 2 uit, op donderdag 10 november.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het derde team in klasse 2B van de RSB-competitie.

Jaap van Meerkerk