Erasmus 1 pakt winst tegen Overschie

Op zaterdag 8 oktober speelde het eerste team van Erasmus tegen de vriendelijke en gastvrije vereniging Overschie. Door de ogen van de teamleider een vermakelijke wedstrijd.

Met de winst op zak naar huis, voor Overschie had er zeker meer ingezeten. Op twee borden kregen we het tegen alle verwachting in cadeau.

Op het eerste bord werd Olivier Vrolijk in de opening verrast. Zijn tegenstander speelde een soort Sämisch variant met verwisselde kleuren. Dat deed hij goed en overtuigend.

Frank van Zutphen speelde op bord 2 tegen de sterke Erik Brandenburg. Frank schreef hierover: Na de 52ste zet van wit kwam de volgende stelling op het bord. Objectief natuurlijk totaal verloren (+5,9 volgens Stockfish), de b-pion was niet meer tegen te houden.

Ik herinnerde me hier echter nog de zomerschaakavond van Henk Ochtman in augustus over de schwindel. De schwindel: in een verloren stelling niet zozeer de beste (computer)zet spelen, maar die zet waarmee de tegenstander wordt uitgelokt om een fout te maken!

Daarom toch nog maar een laatste poging gewaagd met 52. .. Tc1+ gevolgd door 53. Kg2. En toen de ultieme schwindelzet 53. .. Pc2!! De val was gezet! Erik trapte er vol in met 54. b6?? Nu was remise niet meer te voorkomen. De toren, het paard en de pion op f4 houden de koning gevangen. Ik had op dat moment overigens nog niet helemaal gezien of en hoe het remise te houden was. Ik speelde 54. .. Pe3+ waarna Erik dacht zijn koning in veiligheid te brengen met 55. Kh3?? De schwindel was compleet, want na 55. .. Tc5 was mat niet meer te voorkomen. Een gelukkige overwinning dus…

Op het derde bord onze aanwinst Henk van der Velde. Met kleine maar zorgvuldige stapjes boekte Henk vooruitgang. Een remiseaanbod werd door hem geweigerd, korte tijd later won hij de partij.

Op het vierde bord Wim Westerveld. Wim probeerde het toreneindspel naar zijn hand te zetten, zijn tegenstander was nauwkeurig genoeg om de remise binnen te halen.

Op het vijfde bord Martin Rensen, voor de tweede keer de rol van invaller. En dat deed hij fantastisch. Tegen de sterke Maurits de Jong wist Martin de remise binnen te halen. In de analyse bleek dat het eindspel van loper tegen paard niet te winnen was.

Op het zesde bord Eric Hoogenes. Vanuit een remiseachtige stelling kwam Eric de kleine kwaliteit achter. Op het bord een kansrijke stelling voor zijn tegenstander. Door een blunder in de laatste fase van de partij won Eric vanuit verloren positie de partij.

Op het zevende bord Marvin Dekker. Hij speelde een rustige partij, won een pion, had duidelijk een (veel) beter eindspel. Met een pluspion en een toren op de zevende rij kon het niet misgaan.

Op bord 8 Leo de Jager: Hij schreef: Mijn tegenstander had zich goed voorbereid. Hij volgde de partij Arno van Houten – Leo de Jager uit het Watertorentoernooi van 2019. Net als toen kwam er een stelling op het bord met een witte meerderheid op de damevleugel. Tegen Arno slaagde ik er in om die meerderheid in toom te houden en vrij gemakkelijk remise te maken. Nu kreeg wit het echter voor elkaar om op c6 een vrijpion te creëren.

En die pion bleek een (on)behoorlijk handenbindertje. Ik dacht nog op een bepaald moment duidelijk beter te staan en de computer was het daarmee eens. Alleen jammer dat de engine en ik het niet helemaal eens waren over dat moment en hoeveel (weinig) beter.

De computer vindt dat zwart minimaal voordeel heeft na 23. .. Le5 gevolgd door het ophalen van de c-pion met .. Pe7. Ik speelde echter 23. .. Pe5 op weg naar d3 gevolgd door .. Lc5. De computer vond dat echter maar niets en vond wit beter staan. Na een paar wederzijdse dubieuze zetten en manoeuvres kwam eindelijk de gelegenheid om de loper naar e5 te spelen. Dat blijkt echter net de zet waarmee ik mijn aanzienlijke voordeel weg liet vloeien.

Na nog wat geknoei kwam er een zo goed als gelijkstaand toreneindspel op het bord. De stand op de overige borden gaf echter aanleiding om, tegen beter weten in, door te modderen. Maar gelukkig besloot Overschie aan een vroegtijdige Sinterklaas te gaan doen en kon ik herhaling van zetten toestaan.

De volgende wedstrijd is op 5 november, thuis tegen Krimpen aan den IJssel 2.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 3F van de KNSB competitie.

Arno van Houten