Eerste team onderuit tegen sterk RSR Ivoren Toren 1

Vrijdagavond stond de lastige uitwedstrijd tegen RSR Ivoren Toren 1 voor de RSB Hoofdklasse op het programma. Een tegenstander met maar liefst vier 2000+ spelers in de gelederen. Zelf waren we compleet (dat betekent tegenwoordig met zijn negenen…) en dus kon ik (Martin Rensen) deze avond mooi de boel in de gaten houden als non-playing captain.

De wedstrijd begon al met een kleine tegenslag. Onze tactische opstelling kon meteen de prullenbak in, want de op papier, sterkste tegenstanders namen plaats tegenover onze topborden, te weten Frank en Henk.

De wedstrijd ging lang gelijk op. Het duurde dan ook tot ongeveer kwart voor elf voordat de eerste uitslag te noteren viel. De enige overwinning van de avond was voor Marcel Tillemans. Hij speelde met zwart op bord 8 tegen Zoran Ristanovic, één van de vier 2000+ spelers. Marcel kwam prima uit de opening en kon al snel een kwaliteit incasseren. De witspeler vocht zich langzaam terug in de partij en kwam steeds beter te staan, totdat hij een combinatie overzag die hem zijn dame zou kosten. Een prima partij van Marcel.

Op bord 6 speelde Leo de Jager met zwart tegen Arjen Klop. Op het eerste gezicht leek Leo in het middenspel op aanval te kunnen gaan spelen, maar dat verzandde en moest daarna steeds verder achteruit met zijn stukken. Na herhaling van zetten werd het remise. Ook in de analyse werd niets gevonden voor zwart, dus een terechte uitslag.

Marvin Dekker had zijn avond niet. Hij speelde op het tweede bord met zwart tegen Mark Beijen en kwam vreselijk uit de opening. Marvin ging er nog eens voor zitten, posteerde een sterk paard op e5 en haalde zijn torens terug naar de h-lijn. Wit dreigde van alles en Marvin moest volle bak verdedigen. Mark wist het zwarte fort niet te kraken en ook hier werd remise overeengekomen.

Op bord 5 speelde Cander Flanders met wit tegen Michael Fung. Er leek lang weinig aan de hand, de zwartspeler had wat lichte druk maar niets wat niet op te lossen viel. Er volgde een afwikkeling naar een eindspel met T+L voor Cander tegen T+P voor Michael, met beiden ook nog wat pionnen. Cander leek het te kunnen houden, maar spelend op increment miste hij een vorkje wat leidde naar een verloren pionneneindspel.

Leo Verhoeven maakte remise met de witte stukken op bord 7. Tegenstander David van Heusden won thematisch een pion in de Nimzo die op het bord kwam en Leo leek wat vage aanvalskansen te hebben. Die aanvalskansen kwamen er uiteindelijk niet, en Leo kon uiteindelijk afwikkelen naar een gelijkstaand toreneindspel. Met bijzonder veel interesse heb ik de partij op bord 1 gevolgd: Pieter Sturm tegen Homayoun Mohtaat. Pieter bouwde rustig aan zijn stelling en kwam langzaam maar zeker iets beter te staan. Kreeg een mooie vrijpion op b6, maar de zwartspeler bleef Pieter bestoken met tegendreigingen. Het werd uiteindelijk remise, volgens Pieter zelf was dat ook wel terecht.

De oplettende lezer zal inmiddels geconcludeerd hebben dat er een 3-3 tussenstand ontstaan is, en dat onze toppers Frank en Henk nog bezig zijn met hun partij. Frank van Zutphen, met wit spelend tegen de kopman van RSR met een moeilijke Spaanse naam, was bezig zijn stukken richting vijandelijke koning te dirigeren. Het oogde in elk geval erg goed.

En Henk van der Velde speelde het bord ernaast met zwart tegen Paul Batenburg. Ik had me bij de partij van Henk al een paar keer laten verrassen door zetten die me van stellingsoordeel deden veranderen. Wit leek beter te staan, dan leek het weer houdbaar voor zwart, en dat ging zo tijdens de partij een tijdje door. Duidelijk was wel dat Henk onder druk stond. Paul wist af te wikkelen naar een toreneindspel en voerde dat, mede door Henks tijdnood, vlekkeloos naar winst. Daarna ging het ook bij Frank mis. Hij probeerde het eindspel nog wel te keepen, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven.

Zo gingen we dus naar huis met een 5-3 nederlaag. Positief punt was dat we zeker niet kansloos waren en dat biedt perspectief voor de volgende wedstrijd. Op donderdag 8 december komt Fianchetto 1 op bezoek en gaan we ons best doen om een mooi resultaat neer te zetten.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de hoofdklasse van de RSB competitie. Of lees het verslag ‘RSB-Hoofdklasse: RSR 1 wint belangrijke wedstrijd van Erasmus 1‘ op de website van RSR Ivoren Toren.

Martin Rensen