Ruime 6-2 overwinning voor tweede team

Net als vorig jaar zitten we ook dit seizoen weer bij Bergen op Zoom in de poule. Vorig seizoen was het voor ons ook een thuiswedstrijd en een nipte nederlaag met 3½-4½. Het zou dus mooi zijn wanneer we dit keer aan het langste eind zouden trekken. Dat is gelukkig gelukt, hieronder staan de partijen met uitslagen.

Helaas zijn er slechts twee anderen die een wedstrijdverslag hebben ingeleverd, die staan onder de uitslagen.

Leo Verhoeven (bord 1) schreef het volgende: Ik speelde met zwart. Mijn sympathieke tegenstander deed zich wat minder ervaren voor dan hij was. In de nazit bleek hij een soort van herintreder: best sterk maar lange tijd niet gespeeld. Het werd een rustige opening met een klein voordeel voor wit. Die opening had mijn tegenstander die ochtend tot en met de twaalfde zet thuis op het scherm gehad! Ook voor mij vertrouwd terrein maar zonder er iets goeds van te maken. Werk aan de winkel dus.

Wit wist zijn kleine voordeel keurig te handhaven totdat hij rond de 25e zet een fout maakte die hem de kwaliteit moest kosten. De dame en de torens konden tegelijk door een paard worden aangevallen. En dat zag ik. Maar ik zag ook een tussenzet die mij materiaal zou kosten. Verkeerd gezien. Letterlijk, het was een visuele fout, achteraf wel heel erg onbegrijpelijk. Na de gemiste kwaliteitswinst werd het een gelijke stelling. Met genoeg mogelijkheden om te spelen. Ik accepteerde een remiseaanbod omdat mijn teamgenoten de matchpunten al hadden veroverd.

Wim Posthumus (bord 3) verwoordde het als volgt: Niet veel te melden over mijn partij: Vanmiddag kwam ik erachter dat er ook in het Siciliaans remisevarianten bestaan. Ik vond grootmeesterpartijen die na 13 zetten door herhaling van zetten remise werden gegeven in de variant die wij kozen. Daar had ik natuurlijk geen zin in. Na wat schermutselingen kwam ik in een eindspel terecht waar mijn tegenstander remise aanbood. Ik stond een fractie beter. Maar dan had ik het ergens anders moeten doen. Nu kon mijn tegenstander zijn toren activeren en bood hij weer remise aan. Dat kon ik toen niet weigeren.

Ruud Neumeijer (bord 6) vertelde: vorig seizoen speelde ik aan bord 3 tegen de teamleider van Bergen op Zoom, Piet Bruys. Die partij wist ik te winnen. Omdat ik iets in rangorde ben gezakt, zat ik zaterdag aan bord 6 tegen Henk van Houten. Hieronder is de hele partij na te spelen.

Verder waren er overwinningen voor Marcel Tillemans (bord 2), Jan de Korte (bord 4, geen tegenstander) en Jeroen Landsheer (bord 8) en remises voor Joop van 't Hoenderdaal (bord 2) en Karel de Neef (bord 7). En zo stond er aan het einde van de middag een ruime 6-2 overwinning voor Erasmus op het scorebord!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 5H van de KNSB-competitie.

Ruud Neumeijer