Vijftig spelers namen op maandag 31 oktober plaats achter de borden voor ronde 9 van de interne competitie. Na deze ronde zijn wij net over de helft van de partijen in de voorronde en het is erg dringen om een plek in de finalegroepen.

Binnenkort vergadert het bestuur weer en dan kijken wij ook of we dit seizoen de finales in 2 of 3 finalegroepen gaan spelen.

Het dringen blijkt wel uit het gegeven dat er drie spelers zijn met 6½ uit 9, acht spelers met 6 uit 9 en zeven spelers met 5½ uit 9 en acht spelers met 5 uit 9! Dit toont maar de breedte van de top in de interne competitie bij Erasmus aan.

Tata Steel Chess Tournament

Eerder die maandag was de inschrijving voor het amateurtoernooi van het Tata Steel Chess Tournament 2023 in Wijk aan Zee geopend.

Zelf schaken in een zaal, terwijl de absolute wereldtop op een podium in dezelfde zaal speelt. Een unieke ervaring, het walhalla voor het schaken.

Dit toernooi staat niet voor niets bekend als het Wimbledon van het schaken. Met dan goede erwtensoep dan in plaats van de aardbeien met slagroom.

Na twee jaar afwezigheid vanwege corona doen er dit jaar twaalf Erasmianen mee. Onder ‘Erasmianen in den lande’ rechts op onze voorpagina is te zien wie er allemaal mee gaan doen.

Uiteraard gaan we hun bevindingen volgen! Ook als je zelf niet meespeelt is het een aanrader om eens een dagje te gaan kijken.

Uw notatieformulieren?

Ondergetekende is een tijdje geleden gestart met de online cursus scheidsrechter 2 van de KNSB. Sowieso aan te raden, het is erg leuk om te volgen! En zo leer je dus nog eens wat.

Kende je bijvoorbeeld artikel 8.3 al? ‘De notatieformulieren zijn eigendom van de organisator van de wedstrijd.’.

Dat zet zo’n vrijblijvend vraagje van Jaap of mij over het inleveren van een verslagje over de partij toch in een ander daglicht 😉

Of wat te denken van artikel 8.7? Het blijkt dat ik dit – in strikt formele zin – al 35 jaar verkeerd doe… ‘Aan het eind van de partij dienen beide spelers beide notatieformulieren te ondertekenen, waarbij de uitslag van de partij wordt aangegeven.’.

Al bleek bij nadere bespreking van dit artikel dat het welbekende uitslagenbriefje ook een mogelijke invulling hiervan te zijn.

Bijdragen van onze leden

Hier volgen weer de bijdragen van de spelers, met dank aan Remco Claessens, Jan de Korte en Martin Rensen.

Jan de Korte – Jesus Canedo

Jan vertelde: Sinds ik met pensioen ben heb ik meer tijd om te schaken en met hulp van Lichess wat aan de diversificatie van m’n openingsrepertoire te werken. Dat werpt vruchten af. Jesus Canedo kon ik zodoende enigszins verrassen in de opening.

Wit deed een pion in de aanbieding voor ontwikkeling. Zwart weigerde, maar kreeg te maken met een paar lastige dilemma’s in de opening.

Beiden gebruikten veel tijd om de kansen en bedreigingen op waarde te schatten. Daarbij bezorgde zwart op de 10e zet zichzelf een positionele zwakte. Bij de poging tot reparatie overzag hij stukverlies. Daarna gaf hij bij gebrek aan compensatie op.

Martin Rensen – Emil Verhoef

Martin mailde: Afgelopen maandag mocht ik achter de witte stukken plaatsnemen tegenover Emil Verhoef.

Onze eerste ontmoeting, want hoewel ik inmiddels alweer wat jaartjes lid ben van Erasmus, hadden wij nog geen partij gespeeld tegen elkaar.

Het werd een leuk en interessant gevecht waarin ik maar liefst twee keer een kwaliteit offerde. Hieronder de partij:

Ruurd Ouwehand - Remco Claessens

Remco vertelde: Ik mocht de degens kruisen met Ruurd. Ik heb ooit tegen hem gespeeld in een ‘vluggertje’ zoals Ruurd het mooi zei.

Ik kwam vrij vroeg in de partij veel beter te staan, maar ik wist het niet echt om te zetten in een vlugge winst.

Wel had ik daardoor het initiatief en kon relatief makkelijk druk zetten zonder zelf echt gevaar te lopen. Gelukkig voor mij wist Ruurd niet de juiste zetten te vinden en kon ik de partij winnen.

Hieronder het laatste deel van de partij.

Tot zover voor deze week. Kijk hier voor alle uitslagen en de tussenstand van de voorronde van de interne competitie.

Tot maandag!

Frank van Zutphen