Op 27 september begon het toernooi met het aanmaken van een app-groep. Reuze handig voor de wedstrijdleider om goed en snel contact te kunnen onderhouden met alle spelers en natuurlijk ook voor de spelers zelf om hun onderlinge partijen af te kunnen stemmen.

De groep bestond uit zeven man, wat betekende dat in de planning elke week 1 speler vrij was. Naast mijzelf (Jan Smit) werd er virtueel met de stukken geschoven door Carel Keller, Anton van Bokhoven, Willem van der Wel, Art Hoogendijk, Rinus van der Linde en Rick van Calmthout.

Nadat ik iedereen nog een welgemeende, door mijn oud-clubgenoot van het Nijmeegse SMB, Willy Hendriks, bedachte tip had meegegeven (“Move first, think later”) konden we starten. Wat me opviel, is dat sommige spelers uitgebreide verslagen van hun partij op de app plaatsten, terwijl anderen volstonden met een nuchtere uitslag zonder enig commentaar. Ook werd er (in ieder geval in mijn beleving) erg weinig meegekeken bij groepsgenoten. De commentaren op de app waren in ieder geval wel altijd vol enthousiasme.

Halverwege de matches tekende zich al enigszins af wat de verhoudingen waren. Anton en Carel hadden het niet makkelijk, Art, Rick, Rinus en Willem leken aan elkaar gewaagd en ik was zelf uit de startblokken geschoten. Inmiddels bleek de app nog veel meer mogelijkheden te bieden dan alleen schaakmeldingen. Zo werd het behalen van de knock-out fase in de UEFA League door Feyenoord belicht, werd ik opa en speelde Defensie tegen Het Binnenhof, kregen we de medische updates van Rick, een melding dat een speler vergeten was dat hij zou spelen en af en toe een berichtje van Jaap.

Toen op één na alle partijen gespeeld waren bleek Jaap de weg een beetje kwijt te zijn, hij meldde Jan de Korte als groepswinnaar en noemde alvast de gedeeld nummers twee. Waarop ik reageerde, dat mijn naam weliswaar kort was, maar niet De Korte. En dat Rinus van der Linde met zijn laatste partijen nog altijd boven de door Jaap genoemde spelers kon eindigen. Aldus geschiedde! Rinus won met 2-0 van Anton en werd tweede met 7½ punt achter mij.

Ik had een overall score van 11 uit 12, wat natuurlijk niet slecht klinkt, maar eerlijkheidshalve was daarvan toch ook wel een deel redelijk geflatteerd. Zo stond ik tegen Rinus een stuk achter, maar wist met zijn medewerking toch een doorslaande koningsaanval op te zetten en stond ik in andere partijen ook niet altijd beter, maar bleek het Sinterklaasgevoel zich al meester te hebben gemaakt van mijn tegenstanders. Alleen Rick wist mij een keer te verslaan, daarmee revanche nemend voor alle door mij gestolen punten.

Ik hoop dat iedereen voldoende genoten heeft om ook in de komende online competitie weer van de schaakpartij te zijn!

Kijk hier voor alle uitslagen en de eindstand in groep 2 van de online rapidcompetitie.

Jan Smit