Henk Ochtman winterkampioen

Het was wat rustiger dan normaal op maandag 2 februari. Veel leden waren nog aan het genieten van de kerstvakantie en anderen waren blijkbaar nog druk bezig met het verteren van de champagne en de oliebollen.

Alles bij elkaar waren er toch 34 spelers aanwezig op deze eerste maandag van het nieuwe jaar.

Het was in het bijzonder leuk om Kiebron Yohannes weer terug te zien. Hij had eerder al meegespeeld in het rapidkampioenschap van vorig jaar en begon nu met een overwinning op Ronald van Schaick. Welkom terug!

Dringen aan de top!

Henk Ochtman is – zonder zelf te spelen – met nog één ronde te gaan winterkampioen geworden met een voorsprong van 1½ punt op alle andere deelnemers. Zijn beoogde tegenstander kwam niet opdagen waardoor hij een vol punt bij kon schrijven. Henk is overtuigend winnaar geworden met slechts 1 remise en verder alleen maar overwinningen! Gefeliciteerd! Hij heeft zich daardoor ook geplaatst voor de A-groep!

Achter Henk is het vooralsnog dringen voor een plek bij de beste 8, die recht geven op een plek in de A-groep. Joop van ’t Hoenderdaal deed goede zaken met een overwinning op Armantos Tzanis evenals Jesus Canedo met een prachtige overwinning op Pieter Sturm (hierna te lezen). Met nog een ronde te gaan staan met 10 punten op een gedeeld tweede plaats: Aernout Markus, de huidige clubkampioen Eric Hoogenes, Leo de Jager, Jesus Canedo en Joop van ’t Hoenderdaal.

Op een gedeeld zevende plek met 9½ punten staan Henk van der Velde, Frank van Zutphen, Paul Wilhelm, Pim Kleinjan, Cander Flanders en Armantos Tzanis. En dan is er ook nog een grote groep van acht achtervolgers met 9 punten die zich mogelijk ook nog kunnen plaatsen voor de A-groep! Het wordt dus een zeer spannende laatste ronde op maandag 9 januari.

Inzendingen van de leden

En ook deze week weer verschillende inzendingen van onze leden, met dank aan Bram, Daan, Jesus en Gerrit.

Pieter Sturm – Jesus Canedo

Jesus schreef: Pieter speelde met wit de Botwinnik variant van het Engels. Aan het einde van vorig seizoen had ik daar in de RSB-wedstrijd Erasmus-Charlois Europoort kansloos mee verloren en heb ik sindsdien eens bekeken wat ik tegen dat systeem zou kunnen spelen. Ik offerde op de elfde zet een pion en volgde daarbij een aanbeveling van Gawain Jones uit zijn boek King’s Indian 2.

Na 16 zetten stopte de theorie en moest ik het zelf bedenken. Hoewel ik dus een pion achter stond waren er voor al mijn stukken goede velden beschikbaar en was de stelling veel makkelijker te spelen voor zwart dan voor wit. Een aantal keer speelde ik niet de beste zet, maar ik bleef voordeel houden. Onder druk van de binnendringende zwarte stukken moest wit de pion weer teruggeven, maar het voordeel voor zwart bleef. Zwart had de actievere stukken en de witte koning was heel kwetsbaar. Ook de witte pionnenstructuur was slechter dan die van zwart. Toen de overgebleven zwarte toren op d2 binnendrong was de partij snel uit, zoals te zien is in het partijfragment.

Cor van As - Bram de Knegt

Bram stuurde zijn overwinning tegen Cor in. De partij is hieronder na te spelen.

Gerrit Boer - Dominique Taapken

Gerrit mailde: Het werd een rustige manoeuvreerpartij, waarbij ik wel wat initiatief had. De pogingen om dat overwicht om te zetten naar een goede aanval mislukten. Dominique pareerde alle dreiginkjes, mede omdat ze soms wel erg doorzichtig waren.

Hoe dan ook, ik forceerde de stelling en verloor op zet 61 een pion. Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt het lid op de neus. Zo zag het eruit. Totdat mijn tegenstander een paar zetten later met zijn dame een toren sloeg, die door mijn loper gedekt werd. Dominique gaf meteen op. Een ander spreekwoord luidt ‘het geluk is met de dommen’.

Daan Gijsbertse - Kes Kromhout

Daan blikte terug: Na elf zetten stond ik beter met wit. Maar op de dertiende zet verkwanselde ik dat door Kes geheel ongedwongen een stuk cadeau te doen. Nadat ik mij herpakt had, zag ik nog een klein lichtpuntje in mijn pionnenmeerderheid op de damevleugel.

Langzaamaan wist ik daar een doorbraak te forceren die met beste zetten winnend zou zijn geweest. Maar ik speelde het onnauwkeurig en Kes verdedigde goed. Uiteindelijk kreeg ik nog een laatste kans om met een sluwe val mat te zetten, waardoor ik vanuit een verloren stelling toch nog het punt won. Een hele opluchting voor mij, maar Kes had met knap verdedigingswerk meer verdiend.

Kijk hier voor alle uitslagen en de tussenstand van de voorronde van de interne competitie. Maandag 9 januari alweer de laatste ronde! Dat gaat een zeer spannende laatste ronde worden!

Frank van Zutphen