Een rustige avond deze keer. Het eerste en derde speelden uit. Daardoor moesten we veel clubgenoten missen. Voor het goede doel, deelname aan de RSB-competitie. Beide teams zochten de IJssel op. Het eerste in Krimpen aan den IJssel (naar de gelijknamige schaakvereniging aldaar) en het derde in Moordrecht (naar schaakvereniging De IJssel).

Reden om het hart vast te houden en er maar het beste van te hopen, aldus het openingswoord. In die zin liep het ook af, verlies voor het eerste en winst voor het derde.

Finalegroep C

In de interne werden er hierdoor alleen partijen voor de C-finale gespeeld. Nog steeds 15 partijen, vaak spannend ook.

Lijstaanvoerder Kes Kromhout moest een stapje terug doen. Hij verloor een moeilijke positionele partij van Wim Posthumus. Zij hebben nu allebei 4 uit 5, net als Kiebron Yohannes en Jeroen Landsheer.

Van de achtervolgers deden vooral Yari Baars, Arend Bongers en Ruud Neumeijer goede zaken. Yari won van Anton van Berkel. Een knap resultaat. Arend won – met vanaf de zijlijn gezien (dus dat hoeft niet te kloppen) – meer dan enig fortuin van Ben Koppenens. Ruud was terecht tevreden met zijn winst op Károly Kiss. Een overwegende stelling die deze keer (anders dan in de laatste bondswedstrijden) wel in winst werd omgezet. Een overtuigende partij.

Van de andere partijen noem ik verder de twee remises van deze avond. Aad Jan Roos en Daan Gijsbertse na een interessante Siciliaanse discussie. Cor van As en Jonas Verdonschot zagen terecht af van onverantwoorde risico’s in een moeilijk eindspel.

Verslagen van de deelnemers

En ook deze week weer enkele leuke verslagen, met dank aan Ben, Daan en Yari.

Ben Koppenens – Arend Bongers

Ben mailde: Verloren staan, terugkomen en dan een blunder. Nou, dat was een achtbaan van een potje. Rond 21:30 uur stond ik na circa 25 zetten verloren, mijn tegenstander vergat het echter echt af te maken rond die tijd en al krabbelend kon ik nog wat tegenspel creëren. Ik kon mijn pion achterstand zelfs goedmaken en met een erg complexe stelling probeerde ik er nog wat van te maken. Ik zag in de analyse dat de verhouding weer terug was teruggelopen tot ongeveer -0,6 voor zwart. Helaas was de scherpte wat weg (dat heb je wel eens als je om 6:00 uur ’s ochtends vertrekt) en ik liet mijn koning pennen: dag toren en dag partij. Jammer, maar toch wel weer veel geleerd!

Aad Jan Roos - Daan Gijsbertse

Daan schreef: Afgelopen maandag mocht ik het met zwart tegen Aad-Jan Roos opnemen. Dit seizoen had ik al mijn partijen tot nu toe met zwart verloren (en gek genoeg al mijn partijen met wit op de eerste en een remise na gewonnen). Tijd dus, om van opening te veranderen met zwart. Ik besloot om Siciliaans te spelen tegen Aad-Jan's 1.e4. En hoewel dat voor mij vrij onbekend terrein is, ging dat me best aardig af.

De eerste zeven zetten waren volgens het boekje. Daarna week ik iets af van de gebaande paden (omdat ik ze vanaf dat punt niet meer kende) en speelde Aad-Jan een - in zijn eigen woorden – “wat riskant 10. f4.” Vanaf dat moment stond het precies gelijk. Een zet later kwam ik iets beter te staan en werd mijn positie langzaam sterker. Maar rond de 15e zet stelde ik de juiste aanval net een zet te lang uit en kwam de partij langzaam weer terug in balans.

Totdat twee onnauwkeurigheden van wit toch nog een serieuze kans boden. In de stelling hieronder had wit net 22. Lg4 gespeeld. Dat liet 22. .. Te4 toe wat werd beantwoord met 23. g3. Dit gaf zwart de kans om de toren op c8, achter het gepende paard op d6, weg te halen en torens op de e-lijn te dubbelen. Een zet die ik direct instinctief wilde spelen.

Wat mij daarvan weerhield, was het witte paard dat daarna vrijwel zeker op c6 zou belanden. Dat was een sterk veld en hield bovendien f6 onder schot. Door een tekort aan veilige velden leek de zwarte toren op e4 daarna ten prooi te vallen aan wits witveldige loper of a-, b- en c-pionnen. Met nog zo’n 5 minuten op mijn klok tegen meer dan 20 voor Aad-Jan, koos ik daarom eieren voor mijn geld met 23. .. Lxd4 24. Txd4 Txd4 25. Dxd4 Pxf4 26. Dxf4 Tf8 en een remiseaanbod. Dat werd snel geaccepteerd en was volgens de computer (bij een evaluatie van -0,2) ook rechtvaardig.

Achteraf bleek dat een gemiste kans. Na 23. .. Tce8 kon wit wel 24. Pc6 spelen, maar zou het paard daar niet echt problematisch of gevaarlijk worden. Bovendien was er tijd om 24. .. Pxf4 te spelen en zo op e3 een veilig veld voor de vooruitgeschoven zwarte toren te creëren. De computer gaf na 23. .. Tce8, als 24. Pc6 gespeeld zou worden 24. .. Pb6 25. Lf5 Pxf4 26. gxf4 Te3 als beste voortzetting (met een evaluatie van -3,0 voor zwart). Daarbij was bepalend dat wit de zwarte toren niet kon slaan met 26. Lxe4 vanwege 26. .. Ph3+ 27. Kh1(of Kg2) Pxf2! Als de zwarte toren veilig op e3 was beland, stond zwart beduidend sterker met volledige controle over de e-lijn.

Of ik met meer tijd op de klok toch voor het instinctieve 23. .. Tce8 was gegaan, durf ik niet te zeggen. Maar de les is wel dat je ook met weinig tijd alert moet blijven en plotselinge kansen niet te snel moet wantrouwen.

Yari Baars - Anton van Berkel

Yari schreef: Afgelopen week speelde ik tegen Anton. Net voor de winterstop had ik een betere positie uit handen gegeven met een verloren partij als gevolg. En dus was het tijd voor een revanche.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep C. Of hier voor de uitslagen en de stand in finalegroep A en in finalegroep B.

Leo Verhoeven