Eerste RSB-team in zwaar weer

Afgelopen donderdag stond de wedstrijd Erasmus 1 tegen Dordrecht 1 op het programma in de hoofdklasse van de RSB-competitie. Voor Erasmus stond er best wat op het spel. Met de lastige wedstrijden tegen CSV en Messemaker 1847 nog voor de boeg zouden twee matchpunten erg welkom zijn om uit de degradatiezone te klimmen.

Teamleider Martin Rensen gaf het slechte voorbeeld. Op bord 5 met de zwarte stukken verbruikte hij veel tijd, en op het moment dat hij ging versnellen, blunderde hij pardoes een stuk weg.

Cander Flanders speelde een bord lager met wit, en scoorde overtuigend de gelijkmaker. Hij kreeg een middenspel met een loperpaar tegen een paardenpaar, en wist na wat manoeuvreren beslissend materiaal te winnen.

Pieter Sturm zat op het derde bord achter de zwarte stukken en had een zware avond. Hij raakte ergens een kwaliteit kwijt en probeerde het nog wel binnen de remisemarge te houden. Toen de witspeler twee verbonden vrijpionnen kon creëren hield Pieter het voor gezien.

Marcel Tillemans zat tactisch op bord 1 en speelde met de zwarte stukken best wel aardig. Hij kwam iets minder uit de opening, maar wist daarna een mooie koningsaanval op te zetten, die helaas net niet voldoende kansen gaf. De witspeler kon afwikkelen en Marcel liet zich matzetten.

Tussenstand 1-3 in het voordeel van de bezoekers. Een rondje langs de borden deed de teamleider hopen op een 4-4 eindresultaat.

Op het achtste bord zat Leo de Jager achter de witte stukken. Hij speelde een prima partij. Op de damevleugel werd hij actief over de open b-lijn, wist een pionnetje te winnen en langzaam maar zeker ging het van kwaad tot erger bij de zwartspeler.

Leo Verhoeven deed hetzelfde op bord 7 met de zwarte stukken. Leo veroverde een kwaliteit en kreeg een paard op c1. De vraag was of dat paard daar niet verloren zou gaan, maar Leo had het allemaal goed berekend, en zijn tegenstander ging uiteindelijk in verloren stelling door zijn vlag heen.

De oplettende lezer heeft meegeteld en weet dat het nu 3-3 stond. Henk van der Velde en Frank van Zutphen waren nog bezig. Henk was als eerste klaar. Op bord twee spelend met de witte stukken kwam hij goed uit de opening en kreeg groot voordeel. Naar eigen zeggen was hij iets te ongeduldig en had hij overzien dat zijn twee paarden in de problemen zouden komen. Henk dook een toreneindspel in met twee pionnen minder, maar helaas bleek het niet te houden.

Frank speelde op bord vier met wit, en was zich bewust van de zware taak die hem wachtte, namelijk proberen de gelijkmaker binnen te halen. Frank offerde een kwaliteit voor een gevaarlijk uitziende aanval, maar toen de zwartspeler de kwaliteit teruggaf resteerde er een eindspel met beiden een dame, wat pionnen en ongelijke lopers. In wederzijdse tijdnood probeerde Frank ijzer met handen te breken, maar kwam uiteindelijk nog goed weg toen het remise werd.

Zo stond er aan het eind van de avond een hele dure 3½-4½ nederlaag op het wedstrijdformulier en zal team 1 vol aan de bak moeten om er in de laatste twee ronden nog wat van te maken. Volgende tegenstander is CSV 1 op donderdag 13 april.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van Erasmus 1 in de RSB Hoofdklasse.

Martin Rensen