Belangrijk gelijkspel voor het eerste team

Op zaterdag 11 maart speelden we tegen RSR Ivoren Toren. De stand in de competitie: RSR op een punt achterstand van koploper Laurierboom Gambiet. Om aansluiting te behouden was winst voor RSR dus belangrijk. Ons belang is en was het voorkomen van degradatie.

Lang werd er overleg gevoerd over de opstelling, teamleider Arno van Houten moest uiteindelijk belangrijke knopen doorhakken.

Bord 1: Joost van Rosmalen – Henk van der Velde. De strijd ging lang gelijk op. Een half punt lag binnen handbereik. In een moeilijk eindspel met ongelijke lopers ging het mis.

Bord 2: Frank van Zutphen – Rob van der Plas. Door een onnauwkeurigheid van de zwartspeler won Frank een pion. Op het bord kwam een toreneindspel met een pluspion voor wit, alle pionnen op dezelfde vleugel. Voor Frank een lange middag met minimale winstkansen op het programma. Na torenruil resteerde een pionneneindspel waarin Frank de winst over het hoofd zag.

Bord 3: Nathanaël Spaan – Pieter Sturm. Er kwam een moeilijk eindspel op het bord. Toren tegen paard, waarin de zwartspeler een pion meer had. In de slotfase van de partij wist Pieter het pionneneindspel heel handig op remise te houden.

Bord 4: Olivier Vrolijk – Mees van Batenburg. Olivier kwam in het middenspel in de problemen. Na pionverlies volgde een tactische wending, dat was de mokerslag.

Bord 5: Paul Batenburg – Wim Westerveld. Een rustige Siciliaan. Ik zag een partij waarin het evenwicht niet werd verbroken. In een open stelling had Wim het loperpaar en een pion meer op de damevleugel. Er kwam een witte toren op zevende rij om het evenwicht te herstellen. Ook hier een lopereindspel van ongelijke kleur. Op de 40e zet bood de witspeler remise aan.

Bord 6: Eric Hoogenes – Michael Fung. In het Wolgagambiet speelde Eric het degelijke 5. .. b6 en bedankte voor de scherpe varianten. In het dame-eindspel werd er geen onnodig risico genomen. Eric koos voor eeuwig schaak.

Bord 8: Marvin Dekker – Paul Tromp. Marvin Dekker schreef: Ik begon de partij vanuit een Grünfeld en bezette het centrum met drie pionnen in de hoop op een doorstoot met f5. Er volgde daarna een sterk stukoffer, alleen de ‘final touch’ miste. De mooie combinatie Txg7 en promotie gevolgd door vervolg van de aanval had ik niet gezien. Het dameoffer van mijn tegenstander zorgde weer voor een ingewikkelde strijd met kansen voor beide spelers en de benodigde finesses. In tijdnood deed mijn tegenstander de beslissende fout waardoor zijn stukken opeens gedesorganiseerd stonden en ik kon inhakken op d6 met een op het oog gewonnen eindspel tot gevolg. De winst werd me toen makkelijk gegeven doordat mijn tegenstander in alle rust op zet 40 door zijn vlag ging.

Met nog één partij bezig was de stand in de wedstrijd 4-3 voor RSR. Martin was zich bewust van zijn loodzware taak: winnen en zo zorgen voor de uitslag waarvan we vooraf slechts konden dromen: een gelijkspel tegen het sterke RSR. Alle ogen waren gericht op Martin en Mark. Ook voor de speler van RSR was de druk groot: remise was genoeg om de overwinning veilig te stellen. Op de a-lijn (a2) had Martin een gevaarlijk vrijpion. Deze pion gaf hij op in ruil voor twee verbonden vrijpionnen op de koningsvleugel. Met vaste hand voerde Martin het eindspel naar winst en werd zo de man van de wedstrijd. In eigen huis gelijk spel tegen RSR, een fantastisch resultaat.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 3F van de KNSB-competitie. Of lees hier het verslag 'KNSB RSR 1 haakt voorlopig af in titelstrijd' op de website van RSR Ivoren Toren.

Arno van Houten