Viertal Erasmus wacht op eerste matchpunten

Puntloos onderaan de ranglijst. Dat was de tussenstand voor eerste viertal toen afgelopen maandag het eerste viertal van RSR Ivoren Toren op bezoek kwam.

Hoog tijd dus om daar eens verandering in te gaan brengen. Hoe het ons verging, dat leest u hieronder.

Interim teamleider Martin Rensen had een lastige avond. Spelend op bord 1 met de zwarte stukken kwam er een ruilvariant van het Slavisch op het bord. Martin pakte de opening niet heel handig aan, en werd in het vervolg door zijn sterke tegenstander kansloos van het bord gedrukt.

Daan Gijsbertse speelde met wit op bord vier tegen clubgenoot Arend Bongers. Daan speelde een uitstekende partij en kreeg een klassiek gevalletje goed paard tegen slechte loper op het bord. Helaas wist hij zijn voordeel niet in winst om te zetten en moest hij genoegen nemen met remise.

Emil Verhoef leek op het derde bord een comfortabele remise binnen te gaan halen. Met de zwarte stukken ging het lang gelijk op, maar in het eindspel ging het mis. Zijn tegenstander miste eerst een stukwinst, maar wist daarna wel een pion te winnen. Emil verdedigde zich zo goed mogelijk. De tegenstander speelde het niet erg handig, en Emil wist een dolle toren op het bord te krijgen, waarna de vrede snel werd getekend.

Als laatste was Anton van Berkel nog aan het strijden. Op het tweede bord kreeg hij met de witte stukken wat lichte druk vanuit de opening, maar het leverde niets concreets op. In de afwikkeling naar het eindspel verloor Anton een pion, maar wist af te wikkelen naar een stelling met ongelijke lopers. Ondanks lang aandringen van de zwartspeler was dit toch echt eenvoudig remise te houden.

Opnieuw een nederlaag voor het viertal, zij het met de kleinst mogelijke cijfers. Maandag 17 april komt Spijkenisse V1 op bezoek en kunnen we opnieuw een poging doen om van de nul af te komen.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in viertallencompetitie 1A van de RSB-competitie.

Martin Rensen