Ruime nederlaag voor het eerste team

In de voorlaatste ronde van de Hoofdklasse van de RSB-competitie stond bovenstaande wedstrijd op het programma. Niet alleen op papier een zware opgave, maar ook in de praktijk werd het een zware avond. CSV kwam met een vijftal 2000+-spelers opdraven en de 6-2 nederlaag was dan ook niet heel erg verrassend.

Wat deze uitslag voor gevolgen heeft voor onze kansen op het ontlopen van degradatie is op moment van schrijven nog onduidelijk, aangezien de concurrente nog een inhaalwedstrijd moet spelen.

Henk van der Velde scoorde met wit op bord 4 het eerste halfje. In een gelijk opgaande partij was remise een logische uitslag.

Leo de Jager speelde op het laatste bord met wit en wikkelde mooi af naar een gewonnen eindspel. De conversie kostte echter teveel tijd en dat kostte Leo helaas de partij.

Jeroen Landsheer had een prima invalbeurt. Hij speelde op bord 7 met de zwarte stukken. Er kwam een ingewikkelde stelling op het bord met wederzijdse aanvalskansen waarin Jeroen uiteindelijk de beslissende klap kon uitdelen.

Op bord 2 zat voorzitter Frank van Zutphen achter de witte stukken. Hij loste de problemen met zijn geïsoleerde pion netjes op waarna er remise werd overeengekomen.

Pieter Sturm heeft een lastige periode en zo ook deze avond. Hij speelde met wit op bord 6 en kreeg een enorme koningsaanval over zich heen, die uiteindelijk doorsloeg.

Martin Rensen deed zijn uiterste best om op het eerste bord met de zwarte stukken gelijkspel te houden, maar in tijdnood en reeds bedenkelijke stelling won de tegenstander beslissend materiaal.

Cander Flanders speelde op bord 3 met zwart tegen niemand minder dan voormalig Nederlands kampioene Jessica Derksen. Cander hield lang stand, maar in de tijdnoodfase ging het mis en moest hij opgeven.

Marcel Tillemans zat op bord 5 en speelde met zwart. Hij moest al snel een kwaliteit geven, maar had wel wat compensatie. De witspeler ving alles rustig op en wikkelde af, waarna Marcel de handdoek moest werpen.

Op maandag 5 juni speelt Erasmus 1 de laatste wedstrijd tegen Messemaker 1847 1 en dan zullen we inmiddels weten of we nog spelen voor lijfsbehoud, of dat de concurrentie zich al veilig gespeeld heeft, en het een wedstrijd om des keizers baard zal zijn.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het eerste team in de Hoofdklasse van de RSB- competitie.

Martin Rensen