Grote overwinning van het vierde

Op 6 april 2023 stond de derde wedstrijd van Erasmus 4 op de agenda. Pas nu, best laat in het seizoen.

Met een uitdaging. De vorige wedstrijden gingen verloren. Hoog tijd om het beter te gaan doen.

Daarbij werden wij geholpen doordat PASCAL slechts zes spelers kon opstellen. Wat PASCAL keurig van tevoren had laten weten. Aan de borden 1 en 3 werd daardoor niet gespeeld. De onzen aan die borden – Anton van Berkel en Kes Kromhout – moesten er reglementair wel zijn. En speelden twee korte partijen met elkaar.

Cor van As zat aan bord 2. Hij had zijn avond niet. Voelde hij zich geïsoleerd tussen twee borden waarop niet werd gespeeld? Probeerde Cor zowel te pauzeren als te versnellen? Ik weet het niet. Maar zijn koningsstelling werd verfrommeld. Het ging daar vervolgens helemaal mis. Vreselijk verloren dus. Volgende keer beter.

Kiebron Yohannes zette zijn partij aan bord 4 goed op. Ruimtevoordeel en aanvalskansen tegen de zwarte koning. Een goede overwinning was het resultaat.

Yari Baars had op bord 5 een gecompliceerde partij. Moeilijk te beoordelen wie beter stond. Wit ging echter te ver. Hij zag een pionzet over het hoofd die hem een stuk kostte. Yari zette zijn materiële voordeel in winst om.

Gerrit Boer had op bord 6 ook een moeilijke partij. Behoorlijk dichtgeschoven. Toen de stelling openkwam dacht ik dat Gerrit door een penning materiaal ging verliezen. Maar misschien heb ik dat verkeerd gezien. In elk geval was Gerrit degene die materiaal won. En dat was beslissend. Winst.

Alek Tchavelachvili stond moeilijk op bord 7. Minder ruimte in een stelling met voor beide partijen een dame en twee torens. Alek wist zich te bevrijden. Er werd een stel torens geruild en hij won een pion. In het resterende eindspel miste Alek een mooi mat. Maar met winst van een dame tegen een toren was er nooit twijfel over de uitslag. Ook hier dus winst.

Daan Gijsbertse stond de hele partij beter aan bord 8. Maar vond geen krachtig slot. Uiteindelijk won Daan twee pionnen. Zijn tegenstander maakte het vervolgens kort door een toren weg te geven. Wederom winst.

Kortom, een grote overwinning voor het vierde: 7-1.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 4A van de RSB-competitie.

Leo Verhoeven