Gezellige en sportieve middag

Hoog bezoek uit België! Zondag 26 maart kwam delegatie schakers van de Koninklijke Gentse Schaakkring Ruy Lopez naar schaakvereniging Erasmus toe voor een internationale schaakmatch tussen beide schaakverenigingen.

De schaakmatch maakte onderdeel uit van een weekendje Rotterdam van onze gasten uit Gent.

Zondagmiddag om 13 uur werden alle aanwezigen eerst ontvangen met een lunch aangeboden door de vereniging. En zo rond half twee traden van beide verenigingen 19 schakers aan achter de borden voor deze internationale schaakmatch over twee partijen met drie kwartier per persoon per partij.

Al snel bleek dat beide verenigingen aan elkaar gewaagd waren en in de eerste ronde was Erasmus met 10½-8½ nipt de sterkste. Met daarbij een eervolle vermelding voor Ronald van Schaick, die zijn eerste punt voor Erasmus behaalde!

Na de pauze met de nodige hapjes en drankjes en een peptalk van uw voorzitter voor de Erasmianen ging iedereen weer zitten voor de tweede ronde! En die peptalk werkte blijkbaar – een heel klein beetje 😉 – want de tweede ronde was de score nog net iets beter met 11-8 voor Erasmus.

KGSRL had een licht overwicht aan de hogere borden, terwijl Erasmus de meeste punten behaalde in de middenrif van het team. Eervolle vermeldingen waren er voor Ruud Neumeijer, Rinus van der Linde, Kes Kromhout en Jonas Verdonschot (Erasmus) en Gertjan Verhaeren, Gwijde Vincent en Albert Vincent (KGSRL) die allen twee overwinningen behaalden.

Tijdens het dankwoord van Stefaan de Visser (de voorzitter van KGRSL) werd Erasmus bedankt en gefeliciteerd met de overwinning en werden wij ook meteen uitgenodigd voor een rematch volgend jaar. Een aanbod dat wij natuurlijk niet kunnen weigeren! Een mooie taak voor onze feestcommissie om volgend jaar een weekendje Gent te gaan organiseren.

Kijk hier voor een sfeerimpressie met foto’s van deze middag en hier voor alle uitslagen van de schaakmatch Erasmus – KGSRL.

Frank van Zutphen