Vind jij het leuk om te schaken? En wil je graag beter leren schaken? En ben je ouder dan 6 jaar en jonger dan 18 jaar? Neem dan contact op met onze jeugdleider Peter Ruimschoot (jeugdleider@sv-erasmus.nl).

Op dit moment is er helaas beperkt plaats voor nieuwe jeugdleden. Een nadeel van het voordeel dat schaken terecht populair is. Maar we kijken wat mogelijk is. Als er plaats is, kan je eerst drie of vier keer vrijblijvend meedoen voordat je besluit lid te worden.

Schaken op maandagavond

Wij spelen iedere maandagavond van 18.45 uur tot 19.45 uur in het Huis van de Wijk Arcadia op de Apollostraat 211A in Rotterdam.

Wij geven dan meestal eerst schaakles en daarna speel je partijtjes met andere kinderen. We organiseren ongeveer eens per maand ook interne toernooitjes. Op die avonden is er geen les.

Het maakt niet uit of je al heel goed kunt schaken of dat je pas een beetje kan schaken.

Schaaklessen

Voor de schaaklessen maken wij gebruik van de Stappenmethode, de officiële methode van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond. Bij iedere stap hoort een handleiding met lessen voor de trainer / lesgever / ouder en werkboeken met opgaven voor de leerlingen.

De Stappenmethode bestaat uit de volgende stappen:

• Stap 1: Spelregels
  • Stap 2: Begin tactiek en positiespel
  • Stap 3: Verdediging en eerste pionneneindspelen
  • Stap 4: Voorbereidende zet, positionele aspecten
  • Stap 5: Eindspel
  • Stap 6: Strategie

Schaaktoernooien jeugd

Er zijn in Rotterdam en omgeving altijd veel toernooien voor jeugdschakers. Op de website van de Rotterdamse Schaakbond is een toernooikalender met alle jeugdtoernooien in de regio te vinden.

Voor de ouders

Schaakvereniging Erasmus is een bloeiende schaakvereniging in Hillegersberg-Schiebroek en heeft ongeveer 100 leden. De contributie is € 60 voor een heel jaar (inclusief lesmateriaal). Jeugdleden met een Rotterdampas kunnen een korting van € 25 krijgen op de contributie. De Rotterdampaskorting geldt alleen voor jeugdleden van 6 jaar en ouder (dat is een voorwaarde van de Rotterdampas organisatie). Alle informatie over de contributie is ook te vinden in het contributiereglement.

In de schoolvakanties en in de maanden juli en augustus is er geen jeugdschaken. Op de agenda is altijd de meest actuele informatie te vinden.

Vind jouw zoon of dochter het ook leuk om te schaken? Stuur dan een berichtje naar onze jeugdleider Peter Ruimschoot (jeugdleider@sv-erasmus.nl).

Afmelden

Als jeugdleden van Erasmus een keer niet mee kunnen spelen op de maandagavond, dan is het handig om dat vooraf even door te geven. Dat kan via afmeldenjeugd@sv-erasmus.nl. Er hoeft dan minder gewacht te worden met de start van de lessen aan de anderen.

Veilige sportomgeving

Schaakvereniging Erasmus vindt een veilige, betrouwbare en sportieve omgeving belangrijk, zodat iedereen op zijn of haar eigen manier kan genieten van de schaaksport en het schaakaanbod van Erasmus. Kijk hier voor meer informatie.