Schoolschaken voor kinderen

De basisschool is een uitstekende plek voor kinderen om voor het eerst in aanraking te komen met het mooie schaakspel. Wij krijgen regelmatig vragen van basisscholen en daarom hebben wij een aparte pagina gemaakt om basisscholen op weg te helpen die willen gaan starten met schoolschaken.

Waarom schoolschaken?

Er zijn veel redenen om te starten met schoolschaken. Schaken is allereerst leuk voor de kinderen zelf. Op www.schaken.nl staat het mooi uitgelegd: “Het doel is eenvoudig: verover de koning. Het draait om de ontdekkingstocht naar dat doel. Wat is steeds jouw beste zet en wat kan de tegenstander doen? In het begin lijkt alles ingewikkeld, maar je krijgt al snel door hoe de stukken samenwerken. Het leuke is de enorme variatie. Elke partij verloopt anders, omdat er miljoenen mogelijkheden zijn.”

Daarnaast is in veel onderzoek aangetoond dat schaken de schoolprestaties van kinderen ten goede komt. Schaken verbetert de concentratie, het geduld, het doorzettingsvermogen, de creativiteit, de intuïtie, het geheugen, het analysevermogen en de besluitvaardigheden van kinderen (ongeacht de leeftijd).

Schaaklessen kunnen gegeven worden tijdens de reguliere lesuren, tijdens tussenschoolse of naschoolse opvang of buiten de reguliere schooltijden om. De Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) adviseert scholen om vanaf groep 3 schaken aan te gaan bieden.

Wat is er nodig?

Er is niet veel nodig om schaaklessen op school te kunnen geven. Om schaaklessen op school te geven is nodig: een klaslokaal, financiering, lesboekjes/software/internetaccount, schaakborden en -stukken, lesgever (leerkracht, vrijwilliger of inhuurkracht), speciaal demonstratiebord (oprolbaar, vast, software of online) en natuurlijk deelnemers.

Op de website van de KNSB is veel algemene informatie over schoolschaken en specifieke informatie voor scholen met onder meer een FAQ te vinden, waarmee basisscholen een grote stap geholpen worden bij het starten met schoolschaken.

Vanzelfsprekend is een lesgever van groot belang voor het succes van het schoolschaken. Een laagdrempelige (en vaak goedkope) oplossing is om de schaaklessen te laten verzorgen door een leerkracht of door ouders van één van de kinderen op de school. Het is ook mogelijk om hiervoor – tegen een vergoeding – een trainer in te huren. Op de website van de Rotterdamse Schaakbond is een overzicht van alle trainers in de Rotterdamse regio te vinden.

Ook Schoolsport010 van het Sportbedrijf Rotterdam kan basisscholen ondersteunen bij het samenstellen van het ideale sportpakket voor de leerlingen (waaronder ook schaken valt). Zij ondersteunen bij sportieve clinics en organiseren onder meer de Mini Finals en de Finals. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Schoolsport010.

Daarnaast bestaan er ook verschillende gemeentelijke subsidies om te ondersteunen bij het opzetten van schoolschaken. De mogelijkheden verschillen overigens per gebied of deelgemeente. Neem hiervoor contact op jouw eigen contactpersoon bij de gemeente Rotterdam of jouw gebiedscommissie.

Stichting Schoolschaak Rotterdam

Sinds het schooljaar 2018/2019 is de Stichting Schoolschaak Rotterdam gestart met een pilot waarbij kinderen over een langere periode schaakles krijgen en waarbij studenten worden opgeleid om schaaklessen te gaan geven.

Begin 2018 werd op 18% van de basisscholen op een of andere manier geschaakt. Het is de visie van Stichting Schoolschaak Rotterdam dat op termijn 80% van de Rotterdamse basisscholen schaken wordt aangeboden als schoolactiviteit of als naschoolse activiteit! Bekijk hieronder de video voor het nieuwsitem op RTL over dit initiatief!

Meer informatie over de Stichting Schoolschaak Rotterdam is te vinden op de website van de Stichting Schoolschaak Rotterdam.

Wat kan Erasmus betekenen?

Kinderen, die het leuk vinden om te schaken en die nog beter willen leren schaken, zijn van harte welkom om lid te worden bij onze schaakvereniging. Erasmus is de schaakvereniging in Hillegersberg-Schiebroek. Meer informatie is te vinden op onze website met Algemene informatie voor de jeugd.